Monday, April 16, 2007

Fackmöte för prostituerade!

Fackmöte för prostituerade är ett möte mellan texter av fem sexsäljare och sju scenkonstnärer. En föreställning som vill fördjupa och nyansera diskussionen om prostitution i Sverige. Det är ett samtal om det osynliga horstigmat, den svenska eskortens oro att bli påkommen, om missbruk och känslan av tvång och våldtäckt, om sexköpslagen och inskränkande sexualmoral, om kåthet, lust och sexuell frigjordhet, om respekt, värme, kärlek, en viss oro och sorg.


För någon som inte precis överanstränger sig med självmarknasdföring är jag bra på att hamna i olika roliga sammanhang och projekt. Som bloken, eller som den här teaterprylen. Det var i december det hände. I min mailbox fanns plötsligt ett mail från ett teatergäng som ville göra en pjäs baserad på texter av sexarbetare. De frågade om jag var på. Klart jag var!

Det var så jag kom i kontakt med Arena Baubo.

Jag ville skriva någonting som skulle handla om någonting jag trodde skulle förmedlas bättre på scen än i ren text och dessutom skulle vara helt annorlunda att skriva än fuckingjävlakukbokjävelndetärdeadlinesnart!!! bloken, för omväxlings skull. Det blev en ganska sadistisk text. Sadistisk mot teatermänniskorna, alltså. Det är en fantastiskt skön känsla att göra någonting som man sedan släpper iväg och inte längre behöver ta ansvar för. Nu är det deras huvudbry att göra någonting vettigt av den texten.

Jag tycker i och för sig att den är rätt rolig, och de själva verkar se den som en utmaning.

Det kommer att bli riktigt roligt att se vad de gör av min och de andras texter (de andra som har bidragit är Isabella Lund, Fairy, Catrin och M) och dessutom blir det seminarier efteråt. Gå till Arena Baubos hemsida och läs mer om du tycker att teater om sexförsäljning med tillhörande diskussion låter helfestligt.

Speldatum:
Tisdag 8 maj kl. 19.00
Onsdag 9 maj kl. 19.00
Torsdag 10 maj kl. 21.00
Lördag 12 maj kl. 16.00

Boka biljetter på tel 08 – 84 94 33 eller
www.tribunalen.com

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home