Wednesday, March 14, 2007

This is a public service announcement!

Ni som har undrat varför jag inte har bloggat så mycket på sistone kan få er nyfikenhet matad nu! Den kanske inte blir mätt, men den får i alla fall någonting att bita i.

Den goda nyheten är att THIS HÖST ska PhonePhucker komma ut som bok och den dåliga är att det är jag som måste skriva den. Alltså skriver jag mer PhonePhucker än någonsin förut, men ni får se mindre än någonsin. Se så tokigt det kan bli.

Boken ska ges ut på Hydra Förlag och en av de bästa sakerna med den är att den kommer bli rikligt illustrerad av Elin Jonsson. Hon sparkar massor av booty och därför (samt för att göra hela "vilka är vi och varför gör vi en bok"-grejen lite roligare) ska ni i det här inlägget få läsa en intervju med henne!
Ni får tolka bilden som ni vill. Både att det är Elin som svarar på mina frågor som här eller tvärtom. Tvärtomintervjun finns hos Elin nu!!!

Intervjun sker Gmailvis och då Elin just nu pluggar i Sydafrika, saknar hennes svar åäö som jag funderar på att skriva in, men ändrar mig för exotismens skull. När hon svarar på frågorna sitter hon i universitetets datasal, bredvid en kille som luktar lök på ett oglamoröst sätt. Eftersom det är kväll är temperaturen inte 40 grader, utan kanske 23, det är mörkt och det finns en massa grodor överallt. Dock inte i datasalen.

Hej Elin! Du fuskade lite genom att berätta om hur du blev inblandad i Phrojektet i ett inlägg i din blogg, men du kommer i alla fall inte undan från att berätta vem du är för mina läsare som kanske inte känner till dig.

Jag heter Elin Josefine Jonsson, fyller snart 23 och ja, det ar sant att jag ar serietecknare fran Hofors.

Vad är Hofors?

Hofors ligger i Gavleborgs lan, 5 mil fran Gavle ungefar, narmare bestamt mellan Sandviken och Falun. Folj riksvag 80 och fraga Perssons (bor i ett rott hus langs vagen) efter beskrivningar sa kanske du hittar dit :P

Gör du illustrationerna till boken som ett skolprojekt?

Yup, gar andra aret och hade turen att kunna anvanda det har som slutprojekt.

Jag önskar jag kunde göra det här som skolprojekt! Vad tycker dina lärare om det? Har du stött på några problem i samband med det? Karatade du ned dem som protesterade?

De protesterade lite forst, trodde att det skulle ses for provokativt fran hogskolans ledning och att de skulle fa en massa negativ press. Men da gnallde jag, skrev en lagom bra motivering och fick gront kort. Min handledare ar valdigt fascinerad av ditt jobb, vi har haft manga porr-diskutioner som mynnat ur prat om projektet och han fragade mig i ett mejl vad varumarket "en harlig sextinia" var for natt ;)

Hääärligt! Du blev inblandad i projektet genom att några veckor innan jag fick bokdealförslaget hoppa på mig i kommentarerna och fråga om du fick göra en serie baserad på bloggen. Brukar du ofta hoppa på folk och säga att du vill illustera dem, eller ska jag känna mig unik? =)

Haha, Faktiskt. Det ska du nog gora. Om man inte raknar migsjalv. Jag behover tid pa mig for att lara kanna ansiktet pa personen jag ska illustrera... Jag ar lite langsam pa sa satt. Omedvetet jag jag illustrera folk i min narhet (lektionsklotter och dyl.) men annars... nej.

Efter lite kommunikation med förläggaren mailvis fick du snällt åka upp till Stockholm för att möta bokteamet och träffade PhonePhucker IRL. Om jag läste bloggen utan att känna PhonePhucker, skulle jag först föreställa mig en mjuk behaglig silkeslen sexbot-röst, och sedan träffa PhonePhucker i verkligheten och bli seriöst disillusionerad. Hur var det för dig?

Hade faktiskt inga forestallningar, forutom att jag trodde att du skulle vara langre. OH! och att du skulle ha morkt har. Kanske storre brost. Och en dros karlar i slaptag.

Jag fick låsa in karlarna i en bur, de är alltid i vägen när man ska göra business. Men nog om mig och mina karlar, på mötet blev du dragen till ett brunchställe och serverad en massa mat, samtidigt som du blev attackhajpad från alla håll och kanter. Hur kändes det?

Annorlunda. Jantelagen har sina effekter pa en, och gar man pa en skola med en massa talanger borjar man latt underskatta sitt arbete lite for mycket. Men klart jag gillade laget!

Jag fick intrycket av att du inte riktigt affischerade med att du skulle resa bort till Sydafrika. Var du orolig att bli ditchad? =)

Nej, jag var helt enkelt osaker pa att jag skulle da mig hit overhuvudtaget.

Man maste fixa 13 miljader papper, papper tappades bort av myndigheter, pengar kom inte fran CSN, kort som jag var tvungen att ha drojde, mitt HIV- test TAPPADES BORT!? (det var det varsta...forberedde mig pa det varsta.) Borjade faktiskt grata nar de berattade.

Samtidigt som jag ar ett stort fan av sjalvfornekelse, och ville kanske inte erkanna att jag skulle vara borta fran manniskor jag tycker om jakligt lange...Samt att jag ar resradd.

OCH att jag trodde (pa fullt allvar) att nar jag val stod vid gaten sa skulle nan komma, peka pa mig och hanskratta. "Trodde DU att DU skulle...MUHAHAHAHA!"

Tja, du kom ju uppenbaligen iväg till slut =) Men till dina illustrationer, vilka material brukar du använda när du tecknar, och vad kommer du använda för den här boken? Pappersoriginal eller datorgjort?

Pappersorginal. A3. Forsoker anvanda dator sa lite som mojligt (iom scannershelveten som inte funkar osv) dessutom ar det bra traning. Ar en orginalbog av den varsta sorten, och jag ar perfektionist.

Rum for misstag far inte finnas. Tippex ar en dodssynd.

(Mina kära läsare, ni anar inte hur skönt det känns att bli illusterad av någon med den här attityden. Jag har sett Elins original. Man vill dregla över dem, men asmtidigt vet man att Elin skulle MÖRDA en om man gjorde det. )

Tänker du någonting på att försöka gissa vad jag och förläggaren tyckte var så passande i din stil så att du kan satsa på det i boken?

Oj, shit. Den dar var svar... Vet inte, att min stil ar ganska latt att ta till sig, samtidigt som den ar mangsidig?

Hur mycket egna interngrejer planerar du att plantera in i illustrationerna?

Sa mycket jag bara kan!!!

Nu ska vi leka hypotetiskt. Om du får ge jobbet till precis vem som helst, vem borde teckna "PhonePhucker-the serie" och vad skulle det vara för format på eländet?

Hmmm....jag vet inte, svensk eller utlandsk? jag skulle ju stalla upp direkt, men om nan annan wiseass (svensk) var dar fore mig skulle jag nog hoppas pa... Lisa Medin, Malin Biller eller Stina Hjelm...

Strippar! Så får de turas om och teckna var tredje ruta! Då skulle folks huvuden explodera! Men okej, nu har du blivit erbjuden jobb som kanske kommer generera pengar och publicitet, värsta dreamdealen. Vilka är dina tips till aspirerande unga illustratörer som också vill illustrera en blok?

Ohm... Jag halkade ju som in pa ett bananskal. Men...det skadar ju inte att...lasa bloggar kanske? Och att lagga upp det man klottrar fram pa en egen blogg? Det funkade ju for mig. Annars lonar det sig nog att skriva till folk man beundrar. En polare skrev till sin idol och som svar fick han ocksa "ska vi gora en bok ihop?". Han har inte fatt svar an, men idolen i fraga ar pa turné just nu...


Vems jobb är häftigare, mitt eller ditt? (telefonhora VS illustratör, alltså)

Shit, maste ju saga mitt dar (aven om tanken slagit mig att kanske, kanske det vore en ide att dra in lite extracash som telefonhora nar man slapps ut i den "riktiga varlden" som frilansare???) Kan du rekommendera det?

Det är ett fantastiskt extraknäck om man är okej med runkande män i telefon. Man kan teckna serier samtidigt som man jobbar! Från det ena till det andra, tänker du ge boken i julklapp till så många som möjligt? Ser du fram emot att se pryda släktingar tappa hakan och rodna?

FUCK NO! Vi snackar vinst har! Har redan sagt till alla som kanner mig att om de inte koper bloken upphor var vanskap. Eller, ja, pappa och styvmor kan nog fa varsitt ex.
Och lillebror (2 ar) kan fa sin nar han fyller 15.

Bra att du tänker på marknadsföringen, har du tankar kring utformningen av releasepartyt?

En skitstor planch pa mig (i popart-stil) i mitten av rummet, omgiven av mumsigt fingerfood och ol. Haha, nej, jag har ingen aning, det mesta funkar, sa lange musiken ar schysst och jag far dra med mig nagra polare i slaptag. Men naturligtvis vill jag ju bli dyrkad och geniforklarad under hela kvallen. Man kan ju hoppas. JO! En och annan kandis skulle ju inte skada heller. Om jag inte svaljer tungan av upphetsning.


Slutligen. Idag "PhonePhucker", imorgon...?

RELEASEFEST!!!!

Labels: ,

25 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vilken GLAD Nyhet!
GRATTIS! Skriv på och PhonePhucker jag kommer längta efter din bok!

Stor KRAM!
Isabella

10:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

Den kommer sälja som smör!

11:08 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kul!*S* Ge oss ISBN-numret sen, så den går att beställa.. för våran bokhandel lär knappast våga ta hem den!*S*
/kattmat

3:18 AM  
Blogger .... said...

Hej PhPh!

Hittade till dig genom Isabellas blogg.

Grattis! Alltid roligt med glada nyheter! Jag önskar dig Lycka Till!

Michelle.

3:26 AM  
Anonymous Anonymous said...

Givet att jag kommer att köpa (eh, låna, ladda ner, vad som helst). Men är det inte synd om alla kunder som hängs ut, visserligen indirekt men ändå? Och blir det under pseudonym, eller går du "live" så att säga?

Alla skriver böcker. Alla tänker bara på sig. Utom jag. Jag tänker bara på mig.

5:02 AM  
Blogger Charlotte W said...

Ja grattis för fan. Och som jag skrev på Isabellas blogg (fast jag borde skrivit det här): jag köper boken direkt, men jag kommer både att rodna och tappa hakan under läsningen så tant jag är. Klang!

6:17 AM  
Blogger Tanja Suhinina said...

Isabella:
Tacktack =D

Tim:
It better!

Kattmat:
Mer info kommer sedan, ISBN och bilder och allt. Pimpa den för bokhandeln, blok är ju det nya svarta! Se så bra det gick för Tjuvlyssnat!

Michelle:
=D Tack så mycket!

Blogge:
Pfft, så nu plötsligt är det synd? Hur var det när de höngdes ut i bloggen då? =) Jag lovar, jag ska maskera dem ordentligt, jag vill inte heller jänga ut folök i onödan.
Bokeländet ska ges ut i mitt RIKTIGA NAMN. Spännande, va? ;D

Charlotte W:
Och då har du inte sett ILLUSTRATIONERNA än........ Det som är explicit i text blir liksom ännu bättre i bild! :D

David:
VENI.

9:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

Visste i och för sig att hon var kort... kortare personer är ettrigare än långa, och PhPh är en ettrig kommentator. Ljust hår ingår också i föreställningen, samt ett alltid förekommande spellevinkleende på läpparna. (Och hon gillar gröna och grå kläder, gärna pösiga grejer med brotha-hood.)

En bild lär väl pryda omslagets baksida?

12:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

Modigt att gå ut med ditt riktiga namn och en releasefest. Vadan denna förändrade inställning till anonymitet?

Dir T Masing

P.S. Jag kommer

2:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tim, Michelle, David, Charlotte och framför allt; Isabella, Blogge o Dir T - Ni är härmed högtidligen inbjudna till Releasefesten!

2:35 PM  
Blogger Tanja Suhinina said...

Blogge:
För det första är jag inte kort, objektivt. För det andra är Elin lång, objektivt. För det tredje........ Jaja, det blir nog bra. Jag är i alla fall jävligt hip-hop.
En bild kommer pryda omslagets framsida.

Dir T:
Tycker inte det är ett dyft modigt. Jag är anonym här för att slippa kunder som känner igen mig i bloggen, hittar min vanliga blogg och går mig på nerverna. Det vore aptöntigt att inte ha sitt riktiga namn på en sån bok.

Förläggaren:
Heeeeey, hur stor festlokal ska vi ha, egentligen? Glöm inte att vi måste få plats med mina hippa homies och Elins crew! ;D

2:50 PM  
Blogger Solander said...

Grattis!

3:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

WOW Man blir bjuden på party!!!
Jag tackar och kommer självklart maskerad LOL!

Och jag kan tänka mig att illustrationen kan bli hmmm

Men Charlotte bara låtsas att hon är tantig, tror inte hon rodnar ett dugg i verkligheten...

Kram!

4:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

Snälla Phonephucker varför har du liksom många andra bloggare ingen e-mailadress i bloggen. Jag vill skicka ett privat e-mail till dej. Seriöst, det gäller boken.
GK

6:06 PM  
Blogger Tanja Suhinina said...

Solander:
Tack! =))

GK:
Högst upp i högerspalten står "Kontaktinfo och annat viktigt finns här." Skyll inte på bloggaren om du inte kan läsa ;D

11:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Fest hemma hos förläggaren tycker jag.

T Masing

1:22 AM  
Blogger SwedishTeen said...

Ja jäklar!

Du skriver ju som en gud, så det är väl klart som korvspad att du ska göra bok!

Grattis!

8:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jamen när kommer den ut då?

9:17 AM  
Blogger Tanja Suhinina said...

Dir T:
Ja!

Swedish teen:
Tacktack! =)

Archibald Schnurrka:
THIS HÖST!
Närmare bestämt för sent för bokmässan och lagom till julhandeln, tror jag. Jag vet inte helt riktigt.

5:14 AM  
Blogger inanna said...

Grattis

11:16 AM  
Anonymous Anonymous said...

Om vädret tillåter kan releasefesten mycket väl gå av stapeln hos mig ute på Tranholmen - medtag badkläder och massor av alkohol!

11:20 PM  
Blogger F said...

Ser fram emot att läsa boken!

8:04 AM  
Blogger Tanja Suhinina said...

Inanna: Tack!

Phörläggaren: Badkläder? I NOVEMBER?!?!? När kommer bokeländet, egentligen?

Snuttan: Yay!

12:01 PM  
Anonymous Anonymous said...

Releasefest i Augusti. Kort därefter kommer boken att vara tillgänglig för allmänheten. För att vara säker på att få en bok (upplagan är begränsad) så går det bra att göra en icke-bindande förbeställning på info@hydraforlag.se

1:57 PM  
Blogger a-j said...

fan fan fan VAD KUL jag visste att det skulle komma något gott ur den här bloggen (som redan är god nog alltså men coolt förpackad och illustrerad kan aldrig göra det hela sämre).
Vad pepp!
jag ska köpa.

3:18 PM  

Post a Comment

<< Home